CMENTARZ PARAFIALNY

**************************************************************

Darmowy licznik odwiedzin

Wycieczka Stowarzyszenia Kobiet Ewangelickich na Zaolzie.

Dnia  15 maja br. autokarem  wyjechaliśmy na wycieczkę na Zaolzie. Pierwszym etapem naszej wycieczki  była firma "MARLENKA" produkująca torty i ciasta we Frydku Mistku. Przewodnik który już na nas czekał przedstawił nam historię zakładu i asortyment wyrobów uzupełniając wypowiedz pokazem audio-wizualnym. W 2003 roku Ormianin Gevorg Avetisyan wraz z siostrą  założył w Republice Czeskiej firmę' MIKO International sro', która zaczęła produkować „cud z miodu", czyli torty Marlenka według staroormiańskiej rodzinnej receptury. Aromatyczne, słodkie i wilgotne ciasto otrzymało swoją piękną nazwę na cześć mamy i córki właściciela. Do produkcji miodowników zastosowano , m.in. naturalny miód .Torty Marlenka nie zawierają konserwantów ani barwników chemicznych i jako jedyne torty w Czechach dostały m.in. oznaczenie NATURAL PRODUCT oraz najwyższą klasę jakości "A". Jednocześnie dzięki swojej recepturze produkty Marlenka bardzo długo zachowują swoją świeżość. Torty Marlenka stały się coraz bardziej popularne wśród konsumentów w Czechach, więc postanowiono zwiększyć obszar sprzedaży o kraje ościenne. I tak oto od 2005 roku miodowniki są importowane bezpośrednio  do Polski a od roku 2009 do kilkudziesięciu krajów na całym świecie . Przy tej okazji rozszerzono produkcję o inne, ręcznie robione produkty, m.in. takie jak kulki miodowe Marlenka, rolady, napoleonki. Na koniec zostaliśmy poczęstowani ciastami i  tortem "Marlenka" oraz  kawą. Po  degustacji  poszliśmy zwiedzać zakład i przez  szyby mogliśmy zobaczyć hale i cykl predykcyjny kulek miodowych. Mocno  zasłodzeni pojechaliśmy do miasta Frydka,  którego historia sięga  prawdopodobnie  XIV w.  Mogliśmy zobaczyć  zamek gotycki, i    Kościół pw. Św. Jana Chrzciciela oraz  stare kamieniczki rynku. Następnie pojechaliśmy do Trzanowic gdzie zjedliśmy obiad .  Syci pod każdym względem pojechaliśmy do muzeum Jerzego Tzanowskiego gdzie oczekiwał nas ks,   proboszcz   Tomas Tyrlik , który opowiedział nam o ks. Jerzym Trzanowskim.

> Trzanowski Jerzy, ks. (1592-1637), duchowny na Śląsku Cieszyńskim, wybitny pisarz religijny. Urodził się 9 kwietnia 1592 r. w Cieszynie jako syn kotlarza. Nauki pobierał w Cieszynie.    Studia uniwersyteckie odbył w Wittenberdze   Po  ordynacji  w Oleśnicy, zostaje proboszczem  w Wałaskim Międzyrzeczu . W wyniku zamieszek religijnych, Trzanowski  musiał zaniechać pracy duszpasterskiej i opuścić swój zbór.  Był     proboszczem w Bielsku następnie  kaznodzieją na zamku Orawskim,  Był już wówczas znany jako znakomity kaznodzieja, pisarz i poeta. W 1631 r. powołano go na proboszcza w Świętym Mikulaszu na Liptowie w Słowacji, gdzie ukończył i wydał swe dzieła. Tam też zmarł 29 maja 1637 r. Pozostawił po sobie jako największe swe dzieła następujące pozycje: Ody łacińskie: Phiala adoramentorum (Czara modlitw), przede wszystkim:  Cithara sanctorum (Pieśni duchowne), kancjonał napisany w dialekcie morawskim, zawierający 402 pieśni. Doczekał się on aż ok. 150 wydań.  Kancjonał ten, zwany popularnie kancjonałem Trzanowskiego, stał się w okresie ucisku reformacyjnego na Śląsku Cieszyńskim jedną z podstawowych, obok tzw. Dambrówki  ksiąg, które pozwoliły przetrwać miejscowym ewangelikom ten najcięższy okres.
Muzeum powstało w budynku byłej kostnicy na cmentarzu przy kościele. Zaraz obok stoi modernistyczny kościół zbudowany w 1931r. wg. Projektu Tadeusza Michejdy -
należący do miejscowego zboru Śląskiego Kościoła Ewangelickiego Augsburskiego Wyznania W Republice Czeskiej. Ks. Tyrlik, wybrany 21. maja br. na biskupa Kościoła, zapoznał nas krótko z działalnością parafii. Czas na Zaolziu wspominamy bardzo ciepło i wierzymy że uda nam się tam jeszcze zagościć.