CMENTARZ PARAFIALNY

*************************************************************

 

 

          Kalendarz adwentowy 2019

 

     Spotkanie noworoczne CHSM

 

 

 

 

 

               

 

 

 

  

 

          

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                   

  

 

              Darmowy licznik odwiedzin

 

 

 

 

Wycieczka parafialna Izrael - Jordania

Wycieczka parafialna do Izraela i Jordanii  8 - 17.02.2019

Izrael przyciąga odwiedzających z wielu różnych powodów. Dla niektórych powodem jest słoneczny klimat. Dla innych - przebogata różnorodność miejsc, które warto odwiedzić; miejsc o znaczeniu historycznym, religijnym lub po prostu pięknych zakątków. Jeszcze innych przyciąga fascynujący kontrast między starożytnością a współczesnością. Lecz dla każdego bez wyjątku Izrael ma do zaoferowania to coś, co tak trudno jest nazwać i opisać- innym wymiar, dzięki któremu każda wizyta staje się prawdziwym niezapomnianym przeżyciem. Zawsze dzieje się tak, że w czasie pierwszej wizyty w Izraelu od samego początku otoczenie wydaje się znajome. Tak wiele nazw, które widzimy na tablicach przy drodze - Jerozolima, Morze Galilejskie, Nazaret - to nazwy, które dobrze znamy od czasów dzieciństwa. Odczuwamy dreszcz emocji, podążając śladami historii i cofając się o cztery tysiące lat do czasów Abrahama, o trzy tysiące lat do czasów Króla Dawida, o dwa tysiące lat do czasów Chrystusa, czy wreszcie o tysiąc lat do epoki wypraw krzyżowych.

Wiele międzynarodowych linii lotniczych oferuje połączenia z tym położonym na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego krajem. To tylko niecałe cztery godziny z Warszawy.

Właśnie w taką niecodzienną, dziesięciodniową podróż udało się 41 osób z Parafii w Ustroniu i okolic do ojczyzny Jezusa. Zgodnie z sięgającą czasów biblijnych tradycją gościnności Izrael zawsze przyjazny jest odwiedzającym.  Takim okazał się również i dla nas, żądnych niezapomnianych przeżyć.

Dzień 1. WARSZAWA – TEL AWIW – NAZARET/TYBERIADA/OKOLICA

Zbiórka na placu ks..K. Kotschego – przejazd na lotnisko w Warszawie - bezpośredni lot do Tel Awiwu. Przejazd do Tyberiady/Nazaret/okolica

Dzień 2. TABGA – GÓRA BŁOGOSŁAWIEŃSTW - KAFARNAUM – REJS ŁODZIĄ- YARDENIT

Rozpoczęcie dnia wizytą w kościołach w okolicy Jeziora Galilejskiego. Przejazd do Tabgi, miejsca, w którym Jezus dokonał cudownego rozmnożenia pięciu bochenków chleba i dwóch ryb by nakarmić 5000 głodnych ludzi, którzy przyszli wysłuchać Jego nauk. Tabgha to dolina na północno-zachodnim brzegu Jeziora Genezaret. Znajduje się na wysokości ok. 210 m n.p.m. Sama nazwa to zniekształcona arabska wersja greckiego słowa Heptapegon, czyli siedem źródeł. Jako pierwszy wspomina Tabghe w I w p.n.e. żydowski historyk Józef Flawiusz. Tradycja chrześcijańska umiejscawia tu trzy spośród najistotniejszych wydarzeń Nowego Testamentu: kazanie na Górze, cudowne rozmnożenie chleba i ryb oraz ukazanie się apostołom zmartwychwstałego Jezusa i przekazanie Piotrowi władzy. 

Przejazd na Górę Błogosławieństw. Góra w Biblii jest symbolem mocy. Dlatego nie dziwi fakt, że jedna z gór otaczających Jezioro Genezaret cieszy się dziś takim szacunkiem. Wszak to tu Jezus wypowiedział słynne przemówienie, znane dziś wszystkim, jako „kazanie na górze”. Miejsce to urzeka każdego pięknem swej przyrody, gdzie człowiek czuje się jak w bajce...

Przejazd północnym brzegiem jeziora do Kafarnaum. The town of Jesus – taki angielski napis widnieje przed wejściem do starożytnego miasta, które po różnych zmianach nazw obecnie znów nosi swą pierwotną, hebrajską nazwę Kfar Nahum - czyli wieś Nahuma.

W tym miejscu światowych interesów, kultu pieniądza i zbytku, a jednocześnie miejscu wyzysku, niesprawiedliwości i krzywdy ludzkiej Pan Jezus rozpoczyna swą publiczną działalność. Tu powołuje swych pierwszych uczniów – Piotra, Andrzeja, Jakuba, Jana i celnika Mateusza. Tu uzdrawia teściową Piotra, chorego w szabat, paralityka przyniesionego przez przyjaciół czy sługę setnika. Tu też wypędza demony. W tutejszej synagodze głosi naukę i zatrzymuje się w domu Piotra. Najciemniejsze miejsce Ziemi Obiecanej zostaje rozjaśnione Jezusowym światłem. Jednak, mimo iż w Kafarnaum dokonało się tak wiele cudów i otrzymało przywilej nazywania się „Miastem Pana” – jednak ostatecznie nie nawróciło się i odrzuciło Jezusa. Ta postawa jego mieszkańców zasłużyła sobie na Jezusowe: „biada!” i słowa proroctwa:  A ty Kafaranaum, czy aż do nieba wywyższone będziesz? Aż do piekła zostaniesz strącone…”.  (Mt 11, 23).

Rejs łodzią po Jeziorze Galilejskim. Lśniące szmaragdowo jezioro jest jednym z najbardziej malowniczych w Izraelu. Lustro wody znajduje się 210 m. poniżej poziomu Morza Śródziemnego. Statek odbija od brzegu. Wypływamy na głębie. Jeden z członków załogi barki wciąga na maszt polską flagę, a z głośników, – co za niespodzianka – rozlega się głośno Mazurek Dąbrowskiego. Staję podobnie jak i pozostali na baczność. Śpiewamy hymn narodowy, a następnie pieśń „Pan kiedyś stanął nad brzegiem”.  Płynąc łodzią po wodach Jeziora Galilejskiego nie sposób uciec od myśli, że na tej samej wodzie wielokrotnie pływał i raz nawet chodził Jezus, podziwiając okoliczne wzgórza i miasteczka … Sceny znane z kart Ewangelii, opisywane z takim pietyzmem i namaszczeniem tu nabierają prostoty, nie tracąc nic swej głębi i znaczenia. Słowa zachwytu i modlitwy rodzą się tu tak bardzo spontanicznie …. Ten rejs to nowe, niezwykłe dotknięcie Jezusa. Nie sposób opisać tu wrażeń z tego spotkania...

Dzień 3. NAZARET – HAJFA – GÓRA TABOR – KANA GALILEJSKA – AMMAN

Nazaret, nieznany w Starym Testamencie, w czasach Jezusa był niepozorną wioską w dolnej Galilei; dziś jest 70-tysięczną aglomeracją i największym arabskim miastem w Izraelu. Nazwa wywodzi się z hebr. "necer" - "latorośl, pęd, pączek". Położone pośrodku wzgórz "jest kwiatem Galilei" (D.Baldi). Jezus spędził tu większość swojego życia. W Nazarecie zauważymy nietypowy chrześcijańsko-muzułmański charakter. Teraz populacja składa się z chrześcijan, muzułmanów i Żydów. Chrześcijanie należą do różnych obrządków: rzymskokatolickiego, greckokatolickiego, ortodoksyjnego greckiego, maronickiego, anglikańskiego, koptyjskiego, ormiańskiego, baptystów i innych protestanckich.

Zwiedzanie Bazyliki Zwiastowania, największej chrześcijańskiej świątyni na Bliskim Wschodzie. Wnętrze świątyni zdobi cykl malowideł o tematyce maryjnej. W tym miejscu Archanioł Gabriel oznajmił Marii radosną wieść, że została wybrana przez Boga na matkę Jego Syna.  Przejście do kościoła św. Józefa, który został wzniesiony w miejscu dawnego domu cieśli Józefa, męża Marii. Naprzeciwko bazyliki Zwiastowania stoi kościół św. Józefa. Pierwszy kościół został zbudowany nad jaskinią, która służyła Józefowi na warsztat stolarski. Inny przekaz głosi, że w tym miejscu był dom Świętej Rodziny. Obecny kościół wybudowano na ruinach kościołów pochodzących z czasów bizantyńskich oraz z epoki krzyżowców.

Przejazd do Hajfy.

Hajfa jest trzecim, co do wielkości miastem Izraela. Hajfa składa się z dwóch miast. Dolne po hebrajsku nazywa się Ha-Ir i zamieszkane jest przez licznych imigrantów z dawnego ZSRR. Górne Miasto rozłożone na wzgórzach Karmelu zamieszkują przedstawiciele wyższych sfer i społeczność arabsko-muzułmańska, wyznawcy odłamu ahmadijja. To arabskie stare miasto z bajkowymi domami, meczetami, targiem i labiryntem wąskich uliczek wspinających się na górę Karmel. Między poziomymi uliczkami zbudowano schody, co ułatwia przemieszczanie się w górę. Z góry z tarasu widokowego rozlega się niesamowity widok na Morze Śródziemne i miasto. W krajobrazie wyróżnia się jedna budowla. To świątynia bahaitów położona wśród ukwieconych perskich ogrodów. Ogrody Bahaitów to najczęściej odwiedzane miejsce w Hajfie. Bahaici nie uznają władzy duchownej oraz żadnej obrzędowości, ale uznają święte księgi. Religia Bahai głosi jedność w Bogu i braterstwo ludzkości. W 1953 roku zbudowali w Hajfie świątynię na planie dziewięcioboku. Jej kopuła pokryta jest złotem. Obiekt jest bardziej mauzoleum niż miejscem modlitw.

Na Górze Karmel zobaczyliśmy także kościół Stella Maris, zbudowany nad grotą wiązaną w żydowskiej i chrześcijańskiej tradycji z prorokiem Eliaszem i jego uczniem. Następnie wyjechaliśmy taksówkami na Górę Tabor, miejsca Przemienienia. Wydarzenie to upamiętnia piękna franciszkańska Bazylika Przemienienia Pańskiego z kaplicami poświęconymi Mojżeszowi i Eliaszowi.

Przejazd do Kany Galilejskiej. Miejscowość ma niewielu mieszkańców, a większość z nich to chrześcijanie obrządku katolickiego i greckiego prawosławnego. Pozostali to muzułmanie.

Kana Galilejska słynie z tego, że tu Jezus uczynił pierwszy cud przemieniając wodę w wino. Dokładne miejsce nie jest znane. Archeolodzy odkryli osadę z czasów rzymskich zwaną Chirbet Qana. Drugie miejsce to Kafr Kana, w której teraz znajdują się dwa kościoły: rzymskokatolicki i ortodoksyjny.

W miejscu tym wybudowano kościół Franciszkanów Przemiany Wody w Wino. Świątynia zbudowana dla upamiętnienia tego cudu jest ciekawa architektonicznie. Kolumny z surowymi kapitelami podtrzymują ogromny balkon. Duże kamienne bloki posłużyły, jako cegły i nadają świątyni patynę wieków. Za dwiema wysokimi wieżami widnieje czerwony wierzchołek kopuły z latarnią. W podziemiach, w głębi groty, nad ołtarzem widnieje obraz przedstawiający Jezusa błogosławiącego sześć wielkich dzbanów i stojący za nimi kamienny pojemnik na wodę. Obok Jezusa stoi jego Matka. Widać też uczniów i służących gospodarza domu. Jest też wielki kamienny walec zbiornika rytualnego na wodę. Widoczne resztki murów mogą być pozostałościami po ówczesnym domu weselnym.

Przejazd przez granicę izraelsko-jordańską. Zakwaterowanie w Ammanie.

Dzień 4. AMMAN – PETRA - AMMAN

Przyjazd do Petry. Całodniowe zwiedzanie wykutej w różowej skale starożytnej stolicy ludu Nabatejczyków - Petry. Do Petry wiedzie niewiarygodnie wąski i kręty wąwóz o długości 1,2 km i miejscami 200-metrowych ścianach, zwany Siq. Na jego końcu zza zakrętu wyłania się niespodziewanie najbardziej efektowna ze wszystkich budowli. Przez setki lat miejsce to było całkowicie nieznane, ukryte przed światem. O jego istnieniu nie wiedział nikt, poza duchami jego pierwotnych mieszkańców – starożytnego plemienia Nabatejczyków. Dziś jordańska Petra stanowi jedną z największych atrakcji turystycznych na świecie. Rozległe ruiny starożytnego miasta wykutego w stromych wapiennych skałach, zabarwionych odcieniami różu i czerwieni, zostały wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i uznane za jeden z siedmiu cudów świata.

Dzień 5. AMMAN – MADABA – GÓRA NEBO – BETLEJEM

Przejazd do Madaby. To przyjemne miasteczko, leżące 30 km na południe od Ammanu, jest znane głównie z niezwykłych mozaik z czasów bizantyjskich. W pobliżu ujścia rzeki Jordan do Morza Martwego na wysokość około 800 metrów wznosi się Góra Nebo. Choć to jeszcze teren Jordanii, przy dobrej pogodzie widać już wieże kościołów w Jerozolimie. Sławę Górze Nebo przyniosły wydarzenia opisane w Starym Testamencie. W pobliżu ukryta miała zostać Arka Przymierza. To tu zmarł i został pochowany Mojżesz.

Przejazd do Betlejem.

Dzień 6. BETLEJEM – EIN KAREM – YAD VASHEM 13/02

Zwiedzanie Betlejem. W starożytności miasto Betlejem (w dosłownym tłumaczeniu „Dom Mięsa") nazywane było Efrata, Bethlehem Efrata lub Bethlehem Judah. Betlejem znane jest przede wszystkim z narodzin Jezusa Chrystusa. Warto jednak wiedzieć, że zmarła tu Rachela, a także narodził się Dawid – król Izraela. Ciekawostką jest też, że pierwszy kościół został wybudowany dopiero w 339 r n.e (znajdował się w miejscu dzisiejszej Bazyliki Narodzenia).Betlejem wielokrotnie było podbijane, przechodziło z rąk do rąk, przez co było niszczone i odbudowywane. Miasto było pod panowaniem m.in.: Rzymian Krzyżowców, Turków, Jordańczyków oraz Izraelczyków. W 1995 roku Betlejem zostało przekazane administracji palestyńskiej. Nad miastem góruje Bazylika Narodzenia Pańskiego wybudowana ponad Grotą Narodzenia. Srebrną gwiazdą oznaczono miejsce przyjścia na świat Jezusa. Do Groty Narodzenia przylega Grota Żłóbka gdzie pasterze oddali hołd małemu Jezusowi. W odległości 300 m od bazyliki znajduje się Grota Mleczna. Tradycja mówi, że Maria podczas ucieczki do Egiptu w tym miejscu karmiła Jezusa. Następnie udaliśmy się na Pole Pasterzy. Kościół z figurą anioła ma kształt namiotu, jego kopuła widziana od wewnątrz przypomina palmę, a wspaniałe freski ilustrują dzieje Świętej Rodziny. Obok kościoła zobaczyć można groty, w których według tradycji mieszkali pasterze ze swoimi stadami.

Wizyta w Ein Karem, niewielkiej biblijnej miejscowości na zachód od Jerozolimy. Zobaczyliśmy franciszkański kościół Nawiedzenia, zbudowany w miejscu gdzie wedle tradycji Maria odwiedził Elżbietę, matkę Jana Chrzciciela. Nad grotą, tradycyjnie uważaną za miejsce, w którym urodził się Jan Chrzciciel, wznosi się dziś kościół św. Jana.

Przejazd do Yad Vashem, Muzeum Historii Holocaustu, niezwykłego pomnika, którym uczczono pamięć sześciu milionów zamordowanych Żydów. Z dala od centrum Jerozolimy, na wzgórzu Herzla postawiono Instytut Pamięci Męczenników i Bohaterów Holokaustu Yad Vashem – „Miejsce i Imię”. Yad Vashem zajmuje się nadawaniem tytułów „Sprawiedliwych wśród Narodów Świata” osobom, które podczas wojny ratowały Żydów od zagłady. Muzeum zajmuje 18 hektarów, a zawiera największe na świecie archiwum i bibliotekę o Holokauście. Znajduje się tu kilka sal ze zbiorami powodującymi ogromne wzruszenie oglądających. Jest Sala Imion, Międzynarodowa Szkoła Studiów Holokaustu, Muzeum Historii, Muzeum Sztuki, Sala Pamięci… Między alejkami znajdziemy Pomnik Dzieci, Pomnik Wysiedlonych, Aleja i Ogród Sprawiedliwych… Muzeum Historii Holokaustu składa się z dziewięciu podziemnych galerii. To historia Zagłady z punktu widzenia Żydów. Wystawa zawiera oryginalne eksponaty, relacje, zdjęcia, dokumenty…

* Sala Imion zawiera imiona i szczegóły osobiste milionów ofiar zapisane w Listach Świadków – symbolicznych nagrobkach, wykonanych przez ocalonych.
* Muzeum Sztuki Holokaustu przedstawia największy na świecie zbiór sztuki stworzonej w gettach, obozach i innych miejscach. Dzieła te odzwierciedlają ducha ofiar i ocalonych.
* Pawilon Wystawowy przedstawia różnorodne wystawy tematyczne i artystyczne. Można tu spojrzeć na wewnętrzny i zewnętrzny świat ofiar Zagłady.
* Centrum Wizualne umożliwia obejrzenie materiałów wizualnych na wielkich ekranach. Są tu filmy dokumentalne i pełnometrażowe, są relacje ocalonych. Relacje zostały zapoczątkowane przez Stevena Spielberga.
* Centrum Nauczania umożliwia samodzielne badanie różnych dylematów oraz aspektów Zagłady. Stanowiska komputerowe udostępniają bardzo szeroką wiedzę.
* Synagoga to miejsce modlitwy za zmarłych – Kadiszu. Obiekt zdobiony jest eksponatami ze zniszczonych synagog europejskich.
* Sala Pamięci to okazała budowla przypominająca namiot. Pozwala zwiedzającym oddać hołd męczennikom. Na podłodze wypisano nazwy 22 miejsc mordu nazistowskiego – obozów zagłady, koncentracyjnych i przejściowych. Przy krypcie z prochami ofiar z obozów śmierci pali się wieczny ogień.
* Kolumna Bohaterów upamiętnia żydowski opór podczas Holokaustu. Na betonowej płycie widnieje napis „Teraz i na wieki w wiecznej pamięci tych, którzy buntowali się w obozach i gettach, którzy walczyli w lasach, w podziemiu, w szeregach aliantów, którzy torowali drogę do Ziemi Izraelskiej, którzy oddali swoje życie uświęcając imię Boga”.

DZIEŃ 7: JEROZOLIMA

Jerozolima jest największym miastem Izraela, jego stolicą oraz najważniejszym na świecie ośrodkiem wiary judaistycznej, chrześcijańskiej i muzułmańskiej. Dla Żydów to historyczna stolica królestwa Izraela, w której znajdowała się Arka Przymierza. Dla chrześcijan to miejsce, w którym Jezus został ukrzyżowany i zmartwychwstał. Wyznawcy islamu wierzą, że w Jerozolimie (na Wzgórzu Świątynnym) dostąpił wniebowstąpienia sam Mahomet.  Większość zabytków znajduje się we Wschodniej Jerozolimie, której częścią jest Stare Miasto. Chociaż zajmuje ono jedynie km2, jest labiryntem uliczek oraz mieszanką religii, kultur oraz różnych stylów życia. Stare Miasto,  widniejące na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, otaczają mury obronne oraz cytadela. Główne wejście do tej części Jerozolimy tworzy Brama Jafy. Ale to tylko jedna z ośmiu bram miasta, które stanowią świetne punkty orientacyjne dla zwiedzających.

Wizyta na Górze Oliwnej, skąd roztacza się niesamowita panorama Starego Miasta.

Góra Oliwna była zamieszkana już w czasach Chrystusa. To najlepsze miejsce, by podziwiać panoramę Starego Miasta i Jerozolimy, której centralnym punktem jest złoty dach meczetu Al-Aksa (Kopuła na Skale)  - jednego z najbardziej rozpoznawalnych przykładów islamskiej architektury. Zwiedzanie kościoła Pater Noster, gdzie Jezus nauczał modlitwy Ojcze Nasz, której tekst w prawie 60 językach umieszczono na ścianach. Schodząc w dół zbocza Góry Oliwnej warto zatrzymać się przy kościele Dominus Flevit (Pan zapłakał), który według chrześcijańskich wierzeń został wzniesiony w miejscu, gdzie Jezus przewidział upadek Jerozolimy i zapłakał nad jej losem. Co ciekawe, kościół został zaprojektowany na kształt łzy przez włoskiego architekta Antonio Barluzziego. U podnóża góra odnajdziemy zaś Getsemani, czyli Ogród Oliwny, w którym Chrystus modlił się w wieczór przed pojmaniem. Nieopodal znajduje się też kościół Wszystkich Narodów, czyli bazylika Agonii Pańskiej.

Wieczernik to miejsce, w którym miała miejsce Ostatnia Wieczerza. Tam również schronili się apostołowie podczas męki. Tutaj Zmartwychwstały spotykał się z uczniami. Sala na Górze stała się świadkiem narodzin Kościoła podczas wylania Ducha Świętego. Również po wniebowstąpieniu kamienna średniowieczna posadzka gościła członków pierwszych wspólnot chrześcijańskich po wniebowstąpieniu.

To był pierwszy Kościół i matka wszystkich kościołów, a wierni nadali mu imię Syjon, (w odniesieniu do Góry, na której wznosiła się Świątynia Starego Testamentu Jerozolimska), co miało oznaczać nowy początek – budowanie nowej rzeczywistości kościoła Jezusa, Nowej Świątyni Jahwe, którą zbudował Jezus zakładając Kościół. Od XVI do XIX w. Wieczernik był w rękach Islamu, a chrześcijanie nie mieli tam prawa wstępu. Obecnie Wieczernik należy do władz hebrajskich. Chrześcijanie mogą odwiedzać to miejsce, ale nie mogą sprawować kultu. Jest to możliwe w pobliskim klasztorze Franciszkańskim - Cicolino (Mały Wieczernik). W ogólnie dostępnej sali znajdują się schody prowadzące do Górnej Sali – miejsca Zesłania Ducha Świętego, gdzie tylko raz w roku, w tygodniu Jedności można zwiedzać to miejsce i sprawować formę kultu. Po przeciwległej stronie sali znajduje się niższe pomieszczenie z cenotafem, które oddano do kultu Żydom.

Następnie wchodzimy bramą Lwów na obszar Starego Miasta. „Via Dolorosa” to ciąg wąskich uliczek i umieszczonych przy nich XIV stacji Męki Pańskiej. Stacje od I do IX usytuowane są w budynkach przylegających do ulic a od X do XIV w Bazylice Grobu Pańskiego. Od Twierdzy Antonia (tu Jezus usłyszał wyrok) do Grobu Pańskiego prowadzi ok. 1450 kroków (ok. 1200 m.). Bazylika jest jedną z najbardziej niezwykłych świątyń na świecie. Jest wspólną własnością kilku wyznań chrześcijańskich, z których każda ma własne kaplice i ołtarze, i odprawia nabożeństwa w swoim obrządku. Najważniejsze miejsca w niej to zabudowany pagórek, na którym wedle tradycji ukrzyżowano Jezusa oraz Jego grobowiec.

Przejście na Górę Syjon. We wschodniej części Jerozolimy znajduje się miejsce, które nosi nazwę Grobu Ogrodowego. Brytyjski generał Charles Gordon, jadąc w dziewiętnastym wieku do Sudanu, na kilka tygodni zatrzymał się w Jerozolimie. Błądząc z Biblią w ręce po mieście, znalazł miejsce poza murami starej Jerozolimy, które skojarzyło mu się z Górą Czaszki. Jedna ze skał dziko porośniętego ogrodu przypomina swoim kształtem ludzką czaszkę; obok niej znalazł grotę. Gordon ogłosił, że odkrył prawdziwy grób Jezusa. Do dzisiaj protestanci i anglikanie uznają to miejsce za autentyczny grób Chrystusa. Teraz jest to starannie wypielęgnowany ogród z kolorowo pomalowanymi ławeczkami, gdzie rosną cieniste palmy, sykomory i drzewa oliwne.  Jest to cudowny zakątek Jerozolimy, który swoją ciszą zachęca do medytacji i skupienia. W tej scenerii odbyło się nabożeństwo, które poprowadził ks. Piotr Wowry. Na wschodnim zboczu Góry Syjon stoi kościół św. Piotra „In Galicantu”.

Przejazd pod Ścianę Płaczu, zwaną także Murem Zachodnim, najważniejszego miejsca dla wszystkich Żydów. Są to pozostałości drugiej świątyni wybudowanej przez Heroda Wielkiego. Obszar pod Ścianą służy, jako olbrzymia synagoga pod gołym niebem. Jest on podzielony na dwie części: dla mężczyzn po lewo, dla kobiet po prawo.

Mea Shearim – ortodoksyjna dzielnica Jerozolimy. To leżąca między Mahane Yehuda a Starym Miastem dzielnica Mea Shearim - założona w XIX wieku - oaza ultraortodoksyjnych Żydów. To świat, który wraz z II wojną światową zniknął na zawsze z krajobrazu Europy, a który był jego integralną częścią. Świat Żydów w długich chałatach i futrzanych czapach, świat chasydów rodem z dawnej Galicji. Wizyta w tym miejscu zostanie w pamięci na bardzo długo.

Dzień 8. JERYCHO – QUMRAN – MORZE MARTWE

Jerozolima leży 800 metrów nad poziomem morza. Morze Martwe – 399 metrów pod poziomem morza. Sporo do zjechania. Kiedy tylko opuszczamy miasto, droga zaczyna prowadzić w dół. Im niżej, tym cieplej - kiedy dojedziemy na miejsce, będzie kilkanaście stopni więcej. Po obu stronach wznoszą się nagie góry, jakby usypane z piasku. 

Przejazd nad Morze Martwe, najniżej położonego miejsca na świecie. Czas wolny na kąpiele błotne.

Morze Martwe  to jedno z najbardziej niezwykłych miejsc świata. Otacza je nieziemski, pustynny krajobraz, woda jest tak słona, że nikt w niej nie tonie, a sól i inne osady na jego brzegach osady to naturalne kosmetyki dostępne na wyciągnięcie ręki.

Przejazd do Qumran, miejsca odnalezienia zwojów znad Morza Martwego napisanych przez Esseńczyków. Z drogi zobaczyliśmy groty, w których odnaleziono manuskrypty.

Jadąc brzegiem nieruchomej tafli Morza Martwego mijamy twierdzę Masada. W 66 r. n.e., gdy tereny wokół Morza Martwego opanowali Rzymianie, grupa żydowskich rebeliantów, zwanych zelotami, odgrodziła się w tej trudno dostępnej twierdzy. Wytrzymali dwa lata, otoczeni licznymi obozami rzymskiej armii, których ślady do dziś pozostają widoczne u podnóża góry. We współczesnym Izraelu historia Masady stanowi państwotwórczą legendę i każdego roku rekruci armii izraelskiej składali tu przysięgę wojskową. Oryginalne zabudowania Masady nie miały militarnego charakteru, lecz pełniły funkcję luksusowej rezydencji. Sto lat przed buntem zelotów, w 30 r. p.n.e., niedostępny pałac oraz całe miasteczko je obsługujące wybudował król Herod Wielki. Do dziś znajdziemy tu ruiny marmurowych łaźni, zdobione kolumny i podłogowe freski, świadczące o wyjątkowym przepychu, jaki udało się wskrzesić na tym jałowym pustynnym płaskowyżu.

Przejazd do Jerycho. To arabskie miasto położone w Judei, we wschodniej części Palestyny, w pobliżu rzeki Jordan, znajdujące się pod administracją Autonomii Palestyńskiej. Miasto jest położone około 270 m poniżej poziomu morza. Jest ono jednym z najstarszych miast świata i prawdopodobnie najstarszym, nieprzerwanie istniejącym siedliskiem ludzkim. W pobliżu obecnego Jerycha już 11000 lat temu istniały trzy odrębne osiedla ludzkie. Najstarsze z nich znajduje się na terenie dzisiejszego Tell es-Sultan (w języku arabskim „tell” oznacza wzgórze lub kopiec), w odległości kilku kilometrów od miasta i wywodzi się z okresu neolitu preceramicznego. Była to czterohektarowa osada otoczona kamiennym murem o wysokości około 3, 5 metra z dziesięciometrowej wysokości kamienną wieżą, w połowie długości jednej ze ścian muru. Wewnątrz muru stały okrągłe domy wzniesione z błotnych cegieł suszonych na słońcu. Mieszkańcy trudnili się uprawą pszenicy, jęczmienia i roślin strączkowych, a także handlem i polowaniem na dzikie zwierzęta. W późniejszym okresie mieszkańcy osady rozszerzyli zakres uprawianych roślin i prawdopodobnie udomowili owce. Jerycho było pierwszym miastem, które Izraelici pod wodzą Jozuego zdobyli w Ziemi Kanaan po przekroczeniu Jordanu. 

Z okresu biblijnego miasto znane jest z Ewangelii św. Łukasza, kiedy to celnik Zacheusz z powodu niskiego wzrostu wspiął się na sykomorę by zobaczyć Jezusa, który przechodził przez Jerycho. Jezus pozdrowił go i zapowiedział wizytę w jego domu. Zacheusz z wdzięczności obiecał rozdać połowę swojego majątku ubogim, a skrzywdzonych przez siebie wynagrodzić poczwórnie. Po tej deklaracji Jezus określił go, jako prawdziwego syna Abrahama. W Jerychu do dziś rośnie sykomora, na którą miał się wspiąć Zacheusz.

Góra Kuszenia. Górę łatwo rozpoznać. Wydaje się być naga i niedostępna. Wznosi się na zachód od Jerycha na wysokość 350 m n.p.m., czyli 600 m ponad miasto i 700 m ponad lustro wody w Jordanie, ponad miejsce Jezusowego chrztu. Jej szczyt jest płaski, a wierzchołek otoczony jest wysokim murem. Wewnątrz muru znajdują się ruiny bazyliki bizantyjskiej. Zgodnie z przekazem biblijnym, to tu kuszony był Pan Jezus przez szatana w trakcie czterdziestodniowego postu i pobytu na pustyni. 

Dzień 9. BETLEJEM – CEZAREA NADMORSKA – TEL AWIW - JAFFA

Przejazd do Cezarei. Cezarea jest jednym z najważniejszych stanowisk archeologicznych w Izraelu. Wykopaliska dotąd nie zostały zakończone jednak już pozostałości forum, amfiteatru, hipodromu i herodiańskiego akweduktu dają pojęcie o dawnej wielkości i pięknie ośrodka. Przejazd do Tel Awiwu - Jafy. Dzielnica Jaffa, nazywana również Yafo, to jeden z najstarszych portów na świecie, dzięki któremu Tel Awiw mógł się rozwinąć. Historia Jaffy jest bardzo długa. Mówi się nawet, że historia Jonasza połkniętego przez wieloryba wydarzyła się właśnie w Jaffie – jednym z najstarszych portów świata. Przez wieki nie tracił na ważności i aż do XIX w. port w Jaffie uchodził za główną drogę wejścia do Izraela. Kiedy Żydzi z całego świata rozpoczęli masowy powrót do ojczyzny, to właśnie w Jaffie zaczęli się osiedlać. Szybko, więc Jaffa stała się przeludniona. Pojawiły się też napięcia między ludnością żydowską i muzułmańską, w efekcie, czego wyznawcy judaizmu zaczęli budować domy na obrzeżach Jaffy. W ten właśnie sposób miasto stale się rozrastało, aż powstał Tel Awiw.

Dzień 10. TEL AWIW –WARSZAWA

Transfer na lotnisko Ben Guriona. Odprawa biletowo – paszportowa, wylot do Polski.

XPW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook